Život s vegánkou ho nezlomil

 Volá sa Peter. Má štyridsať rokov a podľa jeho vyjadrovania by ste ani nezistili, že hovoríte s východniarom. Jeho čistá slovenčina už mnohých priviedla do omylu. Rozčúliť ho je nadľudský výkon, ale priznávam, že sa mi to už párkrát za 13 rokov manželstva podarilo. :D Má flegmatickú povahu a ironický humor, ktorý mám obzvlášť rada v jeho podaní. Veď posúďte sami. 

Na úvod povedz čitateľom ako sme sa my dvaja zoznámili?

Moja verzia je, že to bolo na hokeji, cez spoločných priateľov. Prísť na hokej do Bratislavy a fandiť Košiciam síce neznie ako dobrý začiatok, ale vidno, že moja charizma bola silnejšia ako tento jasný hazard s budúcnosťou.

S tým môžem jedine súhlasiť :D Vtom čase si už nejaký čas žil v Bratislave. Čo Ťa sem priviedlo z ďalekého východu?

Osamostatniť sa som plánoval akosi automaticky. Nevedel som kam presne pôjdem. Vďaka bratrancovi sa mi ponúkla možnosť ísť sem. Premýšľal som aj nad zahraničím, ale potom som začal externe robiť výšku a škola ma tu celkom ukotvila.

Kedysi bola turistika pre Teba obrovské hobby, kým sme sa nevzali. Vystúpil si na Mont Blanc, vybral si sa na mesiac do Nórska. Ako si na to spomínaš?

Celkom živo, ale nie vďaka mojej deravej pamäti, ale vďaka fotkám, keďže som aj dosť fotil. Zážitkov bolo veľa, tie samozrejme robia zážitkami priatelia a nie miesta, ale určite ma tešia aj nejaké splnené méty, ako spomínaný výstup na Mt. Blanc alebo návšteva najsevernejšieho bodu pevninskej Európy. Konkrétne zážitky ťažko opísať, lebo ja som milovník situačného humoru a do písaného slova nie vždy ide zaznamenať čaro nejakého okamihu aj s kontextom. Občas v tom hrali rolu rezné rany, neplánovane vyliate destiláty alebo zakopané konzervy v ďalekých krajinách.

Peťo - v strede
Mt. Blanc (Peťo - prvý zprava)


Asi nikto sa nerodí s vysnívanou prácou úradníka, ktorú robíš už 19 rokov. Aká je Tvoja vytúžená profesia?

Tak za prvé. Verím, že po svete behá kopec decák, čo snívajú práve o tom. Len sa k tomu nepriznajú a ak áno, dostávajú práve od "kamošov" strašnú sodu. A o čom som premýšľal ja? Keďže mojím dlhoročným spolupútnikom školskými lavicami Števom sme nikdy nemali ďaleko ku kadejakým lotrovinám, premýšľal som o niečom kreatívnom. Bavilo ma technické kreslenie, takže by som sa nebránil ani dizajnu či architektúre, asi tak ako by sa Sheldon nebránil láske s Jennifer Lawrence. 

Kde by si chcel žiť?

Som skôr mestský typ človeka a páčia sa mi veľké mestá so svojmi plusmi aj mínusmi. Niektoré som navštívil a život tam by som si vedel predstaviť. Ale čo sa žitia týka, beriem to tak, že svoj život žijem hlavne vo svojej hlave. Ak je človek spokojný, nezáleží na tom kde je (ak nie je v nejakej diere v zemi prikrytý oceľovým poklopom) a naopak. Svoje miesto si vie nájsť všade ak je s ľuďmi, s ktorými si rozumie.

Ako rád oddychuješ? 

Rád čítam. Môj predošlý spolubývajúci doteraz spomína na miniatúrne "modrotlače" formátu A6, ktoré sa objavovali všade, kde som sa vyskytol. Mám rád literatúru faktu. Rád si tiež pozriem niečo, čo ma pobaví - film, seriál, alebo napr. ako sa ma niekto snaží nakopnúť zozadu a sám pri tom zhučí zo schodov. (true story)

Áno, modrinu na zadku som mala z tohto incidentu minimálne mesiac :) Okej. Tak poďme na hlavnú tému tohto článku - aký bol dôvod prečo si sa zapojil do celosvetovej výzvy Vegjanuary?

Bola to skôr silvestrovská recesia, než vážny zámer. Že je takých recesistov plný svet ma celkom prekvapilo... Ako morálna podpora sa pridala švagriná Tina, tak som sa snažil nesklamať. 

Do veľkej miery sa či už dobrovoľne alebo nedobrovoľne, keďže žiješ s vegánkou rastlinne stravuješ. Bolo niečo čo Ti prišlo už vopred náročné?

Keďže poznám apetít mojej švagrovej, bál som sa, aby na policiach v potravinách pre mňa ešte niečo zostalo. Ale vážne... to čoho som sa ozaj obával bolo, že si dám niečo z alergénového triumvirátu 3-4-7 (vajcia-ryby-mlieko) automaticky, lebo na tieto potraviny som zvyknutý. Modelová situácia: kolegyne končili k poslednému dňu v mesiaci, pripravili nejaké občerstvenie a naraz obložený chlebík skončil na mojom stole a viac-menej na polceste do úst. Katastrofe sa podarilo zabrániť v poslednom momente :) Moje obavy ako vidno neboli neopodstatnené. Párkrát sa mi aj podarilo kúpiť niečo, čo som považoval za vegánske a bolo to vegetariánske alebo vôbec-tariánske, takže minimálne som si celkom slušne nakúpil na február. 

Druhý praktický problém bol, že pri rastlinnej strave je potrebné iné nastavenie, teda jesť častejšie, nakoľko príjem kalórií z jedného jedla je nižší. Ja som zvyknutý jesť dosť nepravidelne a tieto jasne dané návyky nemeniť. Tu vopred priznávam, že som to úplne nezvládol. Zo začiatku som to trochu cítil, potom sa to vybalansovalo.

Ako si sa snažil odvrátiť ďalšiu katastrofu pokiaľ ide o náhodne nevegan nákupy?

Pekelným sústredením. A tým, že som začal oveľa viac čítať - hlavne štítky na potravinách.

Zaradil si do jedálnička nejaké nové potraviny?

Určite nejaké polotovary, lebo počas mesiaca som sa dosť často potuloval po temných zákutiach supermarketov - vegan "rezne", "nugetky", a podobne, ale nič v zásade nepoznaného. Po dlhom čase som si dal hurmikaki. Nakoľko sa doma stravujeme už teraz bezmäsovo a bezmliečne (slza v oku), veľký priestor na inovácie tu nebol.

Obľúbil si si nejaké nové jedlo?

Medzi favoritov určite patrí kari a indický dhal.

Ako si sa počas tohto mesiaca cítil?

Bolo mi dosť zima, ale to asi viac súvisí s tým, že bol január, než s vegánskou výzvou. Mal som dojem, že som aj trochu schudol. Takže ako diétu môžem odporučiť. A hoci, ako som už vravel, potrebu častejšieho stravovania som kruto nezvládol, nemal som dojem, že by som bol bez energie. Skôr naopak. Kolegyne, ktoré som v archíve zavalil spismi doteraz farbisto nadávajú na pekelný január. Ok, je len február, ale podľa výrazu ich tváre ich to bude držať ešte aj v marci. 

Čo na ňom bolo náročné, nie teda na živote so mnou, ale na tomto období čistého vegánstva?

Pri neznámych alebo nových potravinách/polotovaroch som musel stále kontrolovať zloženie, na čo som nebol zvyknutý a viackrát som skončil s nákupom do prehriadky: zjem vo februári, ako som už spomínal. Inak bez problémov.

Čo ti prišlo prínosné a čo Ťa bavilo?

Bral som to aj ako tréning sebadisciplíny a test ako dlho potrvá, kým si dám niečo, čo by som nemal, takpovediac "na tajňačku". Nakoniec k tomu nedošlo, to ma celkom prekvapilo. A bavilo ma aj to, že som do toho nešiel sám a mal som sa s kým hecovať. Doma bola tiež silná gastro podpora, o väčšinu jedál som sa nemusel vôbec starať.

Čo boli Tvoje bežné raňajky?

Káva. A neskoršie raňajky predstavovalo pečivo a hummus alebo cez víkend tofunica. Pečivo asi nie je najlepšia univerzálna náplasť na hlad, ale ja pečivo musím. Do výzvy bez pečiva by som nešiel. A k úplne bežným raňajkám to síce nepatrí, ale shoty a ovocno-zeleninové šťavy boli tiež vítaným spestrením. Plánoval som, že nejaké raňajky zahojím kašami, ovsenými vločkami a proteínovými doplnkami, no za celý mesiac sa mi to nepodarilo, takže priestor na zlepšenie tu je.

A čo si mal zvyčajne na obed?

Niečo s tofu....alebo niečo iné....s tofu. Ďalej kari, samozrejme zeleninové polievky a zemiaky na sto spôsobov. Skúsil som aj vegan nugetky, burgre a potom nejakú klasiku v neklasickom duchu - napr. kapustnicu s hubami a tempehom.

Večera?

Áno, áno... presne, večera. A po večeri napríklad pohár vína.

Aké si užíval doplnky stravy?

Vitamíny B12, * D, omega 3, tekuté železo** a rôzne semienka - chia, konopné plus určite nejaké tajomné prísady, o čom som sa ako obyčajný konzument ani nedozvedel, to je otázka na Teba.

Moja tajná prísada, ktorú môžem bez problémov prezradiť je tzv. LSD (skratka pre lahôdkové sušené droždie). To je fakt závislosť. Je podľa Teba náročné stravovať sa na SR rastlinne?

Je, ale nie je to nemožné. Chce to celkom plánovanie. Sortiment u nás ešte nie je taký pestrý ako u nevegánskej stravy. V obchode na to väčšinou stačí polička v chladiacom boxe a stojan so zeleninou a ovocím. To ale neznamená, že aj tak sa nedá stravovať pestro. Len to chce hľadať inšpiráciu a už to potom ide samé.

Áno, postupne si človek zvykne po čom v obchode siahnuť a z nákupov sa stane rutina. A na záver čo Ti dal Vegjanuár?

Dal mi mesiac času, keď som mohol odložiť výzvu s nealko mesiacom. V tomto smere som ho, ale kruto premrhal. V oblasti stravy mi dal informáciu, že dať si mesiac bez živočíšnych produktov nie je žiadny veľký problém, ak do toho ideš v tíme :) Takže ďakujem za inšpiráciu, podporu a že som do toho nešiel sám.



Instagram: ronnie.veg    


* B12 Vitabalans - sladké rozpustné tablety

** tekuté železo od AVITA BlueIron - koncentrát zo severských čučoriedok


Komentáre