Skúsila Vegjanuary a prežila :)

Január je už niekoľko rokov venovaný po celom svete rastlinnej výzve. Tisíce ľudí sa pokúša v tomto mesiaci jesť vegánsky a vynechať zo svojej stravy všetky živočíšne produkty. Ich vplyv na životné prostredie, ale aj naše zdravie je totiž markantný. 

Moja sestra sa do tejto výzvy ochotne zapojila, aj keď mám pocit, že z dôvodu, aby oddialila mesiac bez alkoholu na február :)


Tinka (33 rokov) pracuje v stavebnej firme na obchodnom oddelení.  Je pedantná, od malička extrémne vtipná a asi najštýlovejšia osoba v mojom okolí. 

Z krehkého blonďavého dievčatka je dnes ryšavá, nádherná a neprehliadnuteľná žena. Miluje prechádzky v lese, líšky, film Dobrý ročník, Island a more. 



V rozhovore nám prezradí niečo o sebe a najmä to, ako zvládla uplynulý mesiac.

Mne si celkom povedomá. Ale pre ostatných čitateľov. Kde si vyrastala?

V začiatkoch v Bratislave, neskôr cca od piatich rokov do dospelosti v Ivanke pri Dunaji.

Do Bratislavy si sa opäť vrátila. Vyhovuje Ti bývanie v meste alebo si vieš predstaviť život v domčeku so záhradkou na dedine?

Obe verzie sú fajn, ale momentálne mi viac vyhovuje život v meste. Mám to blízko do práce a je tu viac možností ako stráviť čas.

Máš dosť náročnú profesiu. Ako po práci relaxuješ, aby si to vyvážila?

Niekedy je pre mňa relax jazda autom s vypeckovanou hudbou. Inokedy potrebujem skôr ticho a vtedy zamierim na prechádzku do lesa. Často sú to aj klasické veci ako film či knižka. Debatky a smiech s priateľmi či rodinou.

Čím ťa očaril Island?

Všetkým :) Bola to láska na prvý pohľad. Dokonalá krajina na vytrhnutie z reality a tá najkrajšia a najzaujímavejšia, akú som doposiaľ videla.

Ostala Ti v mysli nejaká konkrétna spomienka na toto miesto?

Je ťažké si vybrať jednu. Už len samotná cesta autom po krajine je zážitok. Rada spomínam na let malým vnútroštátnym lietadlom ponad Island, kúpanie v horúcom prameni, v bazéne nad oceánom alebo výlet loďou za veľrybami.

Aký bol dôvod prečo si sa zapojila do celosvetovej výzvy Vegjanury?

Dôvodov bolo viac. Ale výrazne k tomu v tom čase prispelo, že som čítala knihu s názvom Jedz a behaj. Je to príbeh ultramaratónca, ktorý je vegánom a sám na sebe zistil, že jeho obavy, či bude mať dostatok energie na rastlinnej strave boli zbytočné a dokonca sa rýchlejšie regeneruje po náročných behoch, odkedy sa takto stravuje. Taktiež motiváciou bolo, že som do tejto výzvy nešla sama, ale spolu so švagrom Peťom :)

Do veľkej miery sa už rastlinne stravuješ, ale bolo niečo čo Ti prišlo už vopred náročné?

Áno, stravovala som sa vegetariánsky, teda vlastne flexitariánsky už predtým, ale predsalen vegánstvo siaha ešte ďalej. Pre mňa bolo najťažšie si premyslieť čo s raňajkami a obedmi. Čiže už žiadne croissanty na raňajky. Reštaurácie v okolí mojej práce neponúkajú takmer nikdy vegánske menu, takže som vedela, že jediná možnosť je prestravovať sa doma.

Ako si to vyriešila?

Raňajky som vyriešila sójovými jogurtami, ktoré som si zmiešala so špaldovými lupienkami. Prípadne chlebom s lekvárom a arašidovým maslom alebo pšenovou kašou. Na obedy som chodievala domov, keďže to bola často jediná možnosť rastlinnej stravy.

Zaradila si nejaké nové potraviny do jedálnička?

Keďže mám rada syr a nechcela som sa ho vzdať ani počas tohto mesiaca, našla som si v bio obchode rastlinnú alternatívu cheddaru. Taktiež som zaradila rastlinné maslo, čiernu ryžu, sójové jogurty, bezvaječné cestoviny, Lunter bolonskú omáčku na cestoviny a pod. 

Obľúbila si si nejaké nové jedlo, ktoré zaradíš do bežnej stravy?

Myslím, že si ponechám všetky potraviny z vyššie uvedeného. Čo sa týka jedla, veľmi mi zachutil vegánsky budha bowl alebo tortilla s pečeným tofu a zeleninou. Je toho ale viac, vegánska strava dokáže byť veľmi pestrá.

Ako si sa cítila počas tohto mesiaca?

V pohode :) Žiadny pocit vyhladovania, či únavy.

Čo na ňom bolo náročné?

Obmedziť sladké, na ktoré som bola zvyknutá.

Čo Ti prišlo naopak prínosné a čo Ťa bavilo?

Prínosné bolo práve to obmedzenie sladkého a tiež zaradenie väčšieho množstva zeleniny a strukovín do stravy.

Čisto pre inšpiráciu. Čo boli Tvoje bežné raňajky?

Sójové jogurty so špaldovými lupienkami.

Obed?

Opečené zemiaky s tofu a šalátom. Bezvaječné cestoviny s kečupom/bolonskou omáčkou a vegánskym syrom. Torilla plnená tempehom, zeleninou, lahôdkovým droždím a konopnými semiačkami. Šošovicová polievka s rastlinnou smotanou. Vegánska kapustnica, chilli sin carne, gyózy alebo budha bowl.

Aké si užívala doplnky stravy?

Vitamín B12, C a D vitamín, MSA kapsule.

MSA kapsule pozná asi málo ľudí. Čo je to?

Sú to kapsule z extraktu z húb shiitake, maitake, reishi a z plodov palmy acai.

Tak o tom počujem prvýkrát. No aby sme sa vrátili k téme - je podľa Teba náročné stravovať sa na Slovensku rastlinne?

Vôbec nie. Je to len o inom nastavení, následne zvyku a sebadisciplíne. Množstvo obchodných reťazcov už má v ponuke vegánske potraviny, takže je z čoho vyberať.

Čo Ti dal Vegjanuár?

Dobrý pocit, že som spravila niečo pre svoje telo a zároveň, že som splnila svoj osobný cieľ a nezradila ani parťáka Peťa, s ktorým sme do toho šli spoločne :)

Keď sa upokojí táto situácia ohľadom pandémie, kam sa vyberieš?

Vyberiem sa mimo okres a uvidím kam až prídem...možno až na Island.


Ďakujem za rozhovor. Už budúci týždeň sa môžete tešiť na ďalší.




Komentáre