10 tipov ako minimalizovať odpad

V poslednom období hľadám správny balanc. Nie len čo sa týka  cvičenia, jedla, nového trendu Zero waste, ale i sociálnych sietí. Aj dobré veci sa nám totiž môžu vymknúť kontrole. Všímala som si u mňa tendenciu neustále kontrolovať displej na telefóne a reagovať okamžite na každú správu, akoby som nemala právo mať chvíľu pre seba. Unavovalo ma to a znechucovalo stále viac. Preto som si v auguste povedala, že Insta a FB obmedzím na minimum. Stačilo aj to, že som si ich ikonky presunula z hlavného displeja preč. Neboli na očiach a tak som si na ne niekedy celé hodiny nespomenula. Okrem toho som si začala mobil schválne "zabúdať" doma a zrazu sa mi dýchalo oveľa ľahšie. Žiadne cinkanie telefónu počas prechádzky s Marshallkom a kontrolovanie prijatých správ počas cvičenia.

Ale, aby som sa vrátila k hlavnej téme tohto článku, jednou z vecí, ktorá sa celosvetovo vymkla kontrole je tvorba odpadu. Hoci sa v posledných rokoch veľmi tlačilo na recykláciu, dnes je už jasné, že tá nie je ani z ďaleka dostatočná. Napríklad u nás na Slovensku sa z celého objemu odpadu zrecykluje podľa štatistiky z roku 2015 cca 15%. Kde skončí tých zvyčných 85 percent si asi viete dobre predstaviť. O tom, že podobný problém majú aj iné krajiny svedčia plávajúce ostrovy plastov v oceánoch, ktoré zapríčiňujú úhyn živočíchov v alarmujúcich číslach, poprípade nám stačí prejsť sa po lese alebo najbližšom parku, ktorý máte v okolí. Ak nenatrafíte na žiadne odpadky povaľujúce sa v tráve a v kríkoch, tak si môžte gratulovať. Buď máte v susedstve uvedomelých občanov alebo práve prešla pod Vaším domom čata dobrovoľníkov, ktorí všetko ochotne vyzbierali.

Zero Waste v sebe nesie myšlienku minimalizácie odpadu. Teda maximálne využívať to, čo už doma máme a zároveň sa správať tak, aby sme fungovali v obchodoch bezobalovo. Áno viem, zmena by samozrejme mala prísť najmä od veľkých podnikov a firiem, ktoré každý produkt, ktorý im prejde "rukami" zabalia nevzhľadne do plastu. No uvedomila som si, že aj ja môžem urobiť malé zmeny, ktoré ma nijako nezaťažia a pritom ešte aj ušetriť.

Tu je desať tipov, ktoré sme zaviedli u nás doma, a ktoré občas úspešne, inokedy menej úspešne dodržiavame. Možno sa nimi inšpirujete alebo zistíte, že ste v niečom dokonca lepší.




1. Jednou zo základných vecí pri minimalizácii plastov pri každom nakupovaní je vlastná či už látková alebo plátená taška a vrecko na zeleninu a ovocie. V kabelke alebo batohu mi nezaberú veľa miesta, sú ľahučké a v prípade potreby ich jednoducho vyperiem. Baliť si zväzok banánov, paradajky alebo jabĺčka do samostatných plastových sáčkov je naozaj zbytočné. Ovocie aj zeleninu si doma umyjem alebo zbavím šupky, takže sáčková mánia je pre mňa osobne neopodstatnená.



2. Drevená zubná kefka je príjemnou náhradou jej plastových súrodencov. Ja momentálne používam celobambusovú kefku od značky Curanatura, ale viem, že sú na Slovensku firmy, ktoré ich vyrábajú aj zo slovenských drevín. Čo je ešte ekologickejšie. Preto sa kľudne poobzerajte po variante, ktorá Vám bude najviac vyhovovať.

Cena: 3,50 €/notino.sk



3. Tretí tip je najmä pre milovníkov minerálok. Bez tohto bodu by som sa ja osobne zaobišla, pretože pijem väčšinou vodu alebo čaj, no môj manžel bublinky miluje, a nie len tie v pive :) Preto namiesto neustáleho nakupovania minerálok v plastových fľašiach, sme si dali na výročie kúpiť od rodičov Sodastream. Doma si vďaka tomu vyrobíme v priebehu pár sekúnd vlastnú minerálku a bombičky sa po minutí znova naplnia a použijú.

4. Daj stopku jednorázovkám. Týka sa to slamiek, plastových príborov alebo masiek na tvár, ktoré po použití vyhodíme.  Veci, ktoré majú životnosť iba 10 minút naozaj nestoja za to, hoci by boli i zadarmo. Niektoré obchody ponúkajú na predaj kovové alebo sklenené slamky, ktoré si môžte nosiť so sebou a rovnako je to s príborom. Ja si nosím pre každý prípad v batohu drevenú lyžičku. Je to síce divný pocit, jesť dreveným príborom, ale dá sa na to zvyknúť :) Väčšina fast foodov v obchodných centrách však má aj kovový príbor, takže nie všade to budete musieť riešiť. A čo sa týka masiek, radšej investujte do väčšieho balenia alebo si doma vyrobte vlastnú.



5. Piaty bod je môj obľúbený. Podporujte značky, ktoré znova používajú svoje obaly. Ako príklad uvediem slovenskú značku Soaphoria. Väčšinu svojich produktov balia do sklenených fľašiek, ktoré im môžte doniesť späť. Urobíte tým niečo pre prírodu a ešte dostanete zľavu na ďalší nákup :)





6. V poslednej dobe som si zamilovala odličovacie balzamy a oleje, ktoré používam bez potreby siahať po odličovacích tampónoch. Jednoducho si tvár vyčistím so spomínanými produktami a spláchnem vodou. Chybičkou krásy na tom je jedine to, že sú v plastovej nádobke, no tie nevyhadzujem, ale snažím sa ich znova použiť.

7. A tu sme pri ďalšom Zero waste tipePoužívaj obaly, ktoré máš doma. Do prázdnych sklenených pohárov od potravín si dávam oriešky, cestoviny, strukoviny alebo korenie. Včera som zaexperimentovala a do plastovej nádobky od odličovača som si vyrobila svoj vlastný. Použila som na to prevarenú vodu a hroznový olej. Obe zložky som zmiešala a vualá ono to naozaj fungovalo. Nič zložité! Maskara aj tiene išli dole bez problémov a oči ma vôbec neštípali. Nedávno som si zas upiekla vlastnú granolu podľa receptu od Surovej dcérky a dala do sklenenej nádobky, ktorá mi smutne stála na poličke. Stačí sa len poobzerať a verte, že z nových nápadov a receptov budete mať skvelý pocit.

8. Minimalizuj. Čím mám menej vecí, tým menej produkujem odpadu. Ako to funguje v praxi? Jedným z mojích univerzálnych pomocníkov je napríklad ocot. Vďaka nemu viem vyčistiť viaceré plochy v domácnosti, bez toho, aby som musela kupovať množstvo iných čistiacich prostriedkov. Naozaj nepotrebujete mať jeden produkt na podlahu, iný na okná a ďalší na drez. Takto to funguje aj v kozmetike. Jeden druh oleja viem použiť na telo, ruky, končeky vlasov a dokonca i na holenie.

9. Vyhnúť sa zbytočnému nakupovaniu plastov sa dá aj tým, že si nosíte vlastnú fľašu na vodu a termohrnček na kávu. Kedykoľvek Vás pochytí smäd alebo túžba po kofeíne, môžte si "načapovať" do vlastnej nádobky.

10. Tým sa dostávame k poslednému bodu čapovanie drogérie do vlastných nádobiek. Tí, ktorí ma sledujete na instagrame ste asi zaznamenali, že Vás pravidelne spamujem informáciami o neďalekej práčovni Laundromat, sídliacej v Ružovej doline. Podobných bezobalových predajní postupne pribúda a ja sa z toho nesmierne teším. Kupujem týmto spôsobom prací gél (liter ma stojí 3,35 €), organický šampón na vlasy (100 ml 2,90 €, ale majú aj lacnejšie varianty) a tekuté mydlo na ruky (100 ml 1,70 €).


Máte tiež nejaké ZERO WASTE tipy, s ktorými by ste sa chceli podeliť alebo ste poprípade postupom času prišli na to, že Vám niektoré tak úplne nevyhovujú? Ak áno, budem rada, ak sa vyjadríte v komentári pod článkom. Sama som iba na začiatku a s mnohými vecami ešte bojujem. No ak by ste radi sledovali moju zmenu a dostávali spätnú väzbu, sledujte ďalšie články. Mám pred sebou totiž ešte veľmi dlhú cestu, ktorej cieľ je v nedohľadne, no i tak mám radosť z tých maličkostí, ktoré môžem robiť a zlepšovať sa. Snáď bol pre Vás tento článok aspoň malou inšpiráciou.




Komentáre

  1. S myšlenkou zero waste si pohrávám už nějakou dobu a asi do toho vážně praštím. Tašky na nákup sebou nosím všude, nakupuju v sekáčích a do toho kartáčku asi taky půjdu

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to si ma veľmi potešila, Veronika :) Stačia takéto drobnosti ako robíš - taška, sekáče a postupne sa na to nabalí aj ostatné. Nech ti to robí radosť :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára